vrijdag 13 augustus 2010

Meest gestelde vragen door...

het UWV!

Tja uit het vorige blogbericht en de reacties daarop, blijkt wel hoe vermoeiend overheidsinstanties kunnen zijn, het kost een berg met energie en tijd (psychisch… en administratief ook nog eens!), alsof wij als cf’ers veel energie over hebben.

Vervelend! Met de nadruk op de instantie en interne organisatie over-all en niet zozeer als beklag op de medewerkers. Alhoewel zij de vragen stellen, werken zij vast volgens het protocol van de instantie.

Na alle reacties gister op m’n blog begrijp ik, dat ik in ieder geval niet de enige ben met teleurstellende ervaringen! En het dus eigenlijk gaat om iets structureels. Dit alles maakt mij ook super nieuwsgierig naar de publicatie van Mevr. V.

Het is een beetje dubbel, enerzijds denk ik laat mij met rust, ik heb wel andere dingen aan m’n hoofd. Maar anderzijds begrijp ik heel goed dat er ‘toezicht’ moet zijn op alle UWV gerelateerde voorzieningen waaronder de Wajong, WIA en Ziektewet. Men moet immers blijven checken of je er recht op hebt.

Nouja volgens mij kunnen wij als cf’ers wel een lijstje beginnen met meest gestelde (frustrerende) vragen door het UWV…

Heeft u dat chronisch?
Gebruikt u medicatie?
Bent u al bij de huisarts geweest?
Wanneer denkt u weer beter te zijn? Of
Hoelang gaat het nog duren?
Heeft u er al lang last van?

…En die vragen nog steeds krijgen nadat je al vanaf je 17de? ongeveer een Wajong-uitkering ontvangt!

*zucht*

Dan mag ik wel niet zo te spreken zijn over het UWV, toch mag ik blij zijn dat we een sociaal zekerheidsstelsel hebben, jatoch!

(Ik heb trouwens vorig jaar een PGB aangevraagd (huishoudelijke hulp) maar die is tot tweemaal toe afgewezen, reden: partner is psychisch en lichamelijk gezien (nog) in staat al het huishouden en zorg op zich te nemen. (gelukkig wel zou je denken, maar ik wil het ook graag zo houden, denk ook aan levenskwaliteit…) Advies bestuur: een nieuwe aanvraag indienen als blijkt dat de belasting te zwaar wordt voor de partner, ofwel eerst overwerkt raken. Daar komt het op neer… )

4 opmerkingen:

  1. Huishoudelijke hulp kun je ook je lol op.
    Twee jaar lang 4 uur per week hulp gehad omdat mijn vrouw epileptie heeft en ik CF.
    Aangezien ik nog redelijk verdiende kregen wij na twee jaar een naheffing van Euro 2.600,-
    Nooit iemand iets van aangegeven, nee hoor meneer heeft u recht op.
    Komt erg hard aan als je er niet op rekent.
    Dus pas op!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is dit iets: ik hoef niks meer, en daarom betaal ik ook niks meer! [belasting, toeslag, korting enz...] heb ik van een collegaatje, vind het lang zo gek niet klinken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Terpie: dat is ook vervelend ja, dan moet je eigenlijk zelf in de gaten houden of het allemaal klopt wat je krijgt aan pgb...

    @Ma: ja ik begrijp dat van je collega, maar ik ben blij dat het sociaal zekerheidsstelsel bestaat ook al zou je er hier en daar aan willen sleutelen ;-) En tja belasting betalen hoort dan ook bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja erg vervelend.
    Ik ben toen hard geweest en hun de vraag gesteld of ze dachten dat ik oud werd, Hun antwoord... uhh ja dat weten we niet mevr. Mijn antwoord was daarop dat ik eraan dood ga, en de jaren die ik heb zo goed mogelijk te benutten, en geen eeuwig durende strijd wil met t uwv of andere instanties.
    Nooit meer gebeld....... dus probeer t ook een zou ik zeggen haha!

    Pgb krijgen wij trouwens ook, Rhino is minder gaan werken om voor mij te zorgen, misschien dat dat verschil maakt, maar eigenlijk hebben ze daar ook niet moeilijk over gedaan.
    Erg frustrerend dat ze zo moeilijk doen ooit.
    bah.
    succes
    liefs Annelie

    BeantwoordenVerwijderen