donderdag 12 augustus 2010

Help! het UWV belt...

Als mijn gezellige ringtone klinkt (alhoewel ie nu wel bij iedereen z’n neus uitkomt), denk ik ‘yes ik heb vrienden’! Meestal kijk ik eerst even of ik het ‘nummer’ herken, danwel welke naam er in het schermpje wordt weergegeven.
Zo ook gister, ergens in huis hoor ik het welbekende deuntje, snel opzoek… shit hij ligt boven! Eer ik die trap op ben… nouja ik was dus wel optijd. Keek eerst snel op het schermpje, waarop stond weergegeven ‘geen nummer’. Nou dan is het meestal tweemaal raden… of het UWV, of mijn schoonouders (geheim nummer).
Al hijgend neem ik natuurlijk netjes de telefoon op…

“Goedemorgen u spreekt met Meneer X van UWV afdeling ziektewetuitkering” klinkt aan de andere kant. Toen dacht ik: oh gezellig het UWV, die heb ik nog niet vaak genoeg aan de telefoon. Volgens mij bestaat er al een flink dossier van ziekmeldingen, (her)keuringen tot aan bezwaarschriften, allemaal van mij! Met alle respect voor de ‘welbegrijpende en medelevende’ medewerkers van het UWV, maar ik krijg ook keer op keer de meest vreemde of vervelende vragen.

Het gesprek verliep ongeveer zo (ingekorte versie):
Meneer X: “zo mevrouw ik heb van u een ziekmelding ontvangen”
Ik: “ja dat kan heel goed kloppen”
Meneer X: “wat is de reden van ziekmelding”
Ik: “eigenlijk hetzelfde als altijd…, de cystic fibrosis”
Meneer X: “oh dus u heeft dat chronisch?”
Ik: “ja dat klopt, behoorlijk chronisch”
Meneer X: “en gebruikt u medicatie?”
Ik: “ja, zal ik het even voor u opnoemen?” (dan pak ik mijn lijst er alvast bij…)
Meneer X: “neehoor dat is niet nodig, ik geloof u wel”
Ik: “oke het is een kleine moeite hoor…(had gewoon zin om al die moeilijk medicatie benamingen op te gaan noemen, en dan bedenken hoe hij ze zou spellen)”
Meneer X: “bent u bij de huisarts geweest?”
Ik: “nee, ik ben onder controle bij de specialist”
Meneer X: “bij welke specialist?”
Ik: (dat staat vast nog niet in het dossier…) “bij de longarts voornamelijk”
Meneer X: “wanneer denkt u weer beter te zijn?”
Ik: “zo snel mogelijk” (?)
Meneer X: “bedankt voor uw medewerking”
Ik: “graag gedaan hoor”

… echt ik vind het niet vreemd dat mensen niet weten wat ‘cystic fibrosis’ inhoud, maar gezien het dossier wat er bij het UWV aanwezig zou moeten zijn, kunnen ze zich op z’n minst toch ff verdiepen en de ‘juiste’ vragen stellen.
Gelukkig zijn er ook erg behulpzame, begrijpende en medelevende medewerkers bij het UWV, die zich even in het dossier hebben verdiept of gewoon eerlijk vragen wat cf precies inhoud. En die net als ik, oprecht hopen (voor mij) dat ik weer snel aan het werk kan! Want ik prijs mijzelf vaak gelukkig met mijn huidige job!

13 opmerkingen:

  1. 'Wanneer denkt u weer beter te zijn?'.
    NAAAAAAAAAAA KOEKOEK.

    Wauw, dat je zo beheerst blijft ohhh respect!
    Je bent een sterke vrouw, Clau!
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, vaagheid! Goed op gereageerd hoor ;). Ik weet niet of ik zo kalm zou kunnen blijven.

    Groetjes,
    Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha idd knap, ik zou echt de meest onmogelijk antwoorden geven geloof ik. Domme mensen :P

    Hopelijk kun je idd snel weer aan het werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja ik heb dit soort telefoongesprekken al vaker gehad (van binnen voel ik dan wel de kwaadheid soms) maarja meestal bedenk ik mij dan maar dat ze het vast niet verkeerd bedoelen... en trouwens het is zonde om m'n energie daar in te steken, want die kan ik beter gebruiken voor leuke dingen toch! Gelukkig heb ik wel een super fijne werkgever en collega's, met veel begrip.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Instanties, instanties.............dit bevestigd mijn bevindingen in mijn afstudeer ondezoek; 'Benauwende bezuinigingen in de zorg voor mensen met Cystic Fibrosis'.Veel indicatiestellers hebben geen benul wat CF voor gevolgen heeft op je functioneren en participeren.
    daarom heb ik ook aanbevolen dat mensen zich daar eens in gaan verdiepen en niet meer met dit soort suffe vragen en opmerkingen komen. Te triest voor worden eigenlijk.
    Maar nog belangrijker: VAN HARTE BETERSCHAP. Hoop dat je snel weer fit genoeg bent om je Job op te pakken. Groetjes uit Voorschoten, Veronica

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goh wat vreselijk lachen dit zeg.
    Sinds 2 jaar heb ik dezelfde ervaringen.
    UWV = heeft u dit al lang?
    UWV = Vind dat u nog redelijk ademt????
    UWV = U komt niet op afspraak?? 30km hondsberoerd. Klacht bij werkgever.
    UWV = Hoe lang gaat het nog duren??
    Kan zo nog wel even doorgaan.
    Probleem blijft altijd dat je CF niet direct ziet, dus zal het wel meevallen.
    Zelfs partners hebben dit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ohhh Zooooooo herkenbaar!
    Ook ik wordt minstens 5x per maand gebeld voor het UWV. "U heeft zich ziek gemeld" Gevolgd door: "U heeft zich beter gemeld" Doodmoe wordt ik daar van (als ik dat niet al was haha) En ondanks er mega stapels dossiers van ons liggen, ik heb altijd het idee dat ze daar nooit inkijken. Ik had laatst zo'n assistente aan de tel en die vertelde mij dat ze niet in de med.gegevens mocht kijken... Toen brak mijn klomp! Maargoed, hoe vervelend voor jou, ik ben blij te weten dat ik niet de enige ben met dit soort ongein en onzinnige kostenposten in de maatschappij! Ik snap heeeel erg goed dat werknemers steeds minder chronisch zieken aan willen nemen, alleen al die hun regels!
    BAH!
    Hoop voor je dat je voorlopig even niet meer gebeld wordt door ze;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik word tegenwoordig pislink van deze gasten! Zitten daar een stel mafkezen die ze zo van straat plukken!!??
    Mijn irritaties (Sorry door dit verhaal moet ik ze even van me afschrijven!):
    -Je krijgt ook noooooit de persoon aan de lijn die je behoort te spreken.
    ("Nee deze persoon is er niet, kan ik u verder helpen?" Kortom persoon is vertrokken en komt nooit meer terug!)
    -Heb je ze aan de telefoon, doen ze alsof ze je niet kennen en zijn dan ook te beroerd om even vlug je dossier door te lezen!
    (Oftewel Jij mag je verhaal weer helemaal overnieuw doen!!)
    -Moet jij eens je telefoon niet opnemen!
    (Dan word er gedreigd je uitkering te stoppen! No kidding, het is me overkomen)

    En dan heb ik er nog tig op staan!!! En jaaaaaa, er zijn inderdaad ook lieve mensen bij het UWV. Euhm ......... mensen? Tot nu toe is het bij een mens geweest, dus geen meervoud!

    *Zucht*


    Dat was mijn UWV-ellende!!!!

    Doei doei

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het lijkt mij een goed plan de bovenstaande reacties direct naar de centrale van het UWV te sturen. wie weet helpt het. Succes met de omgang van onbegrip!
    Hedi

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Veronica: ik ben benieuwd naar het afstudeeronderzoek, er zou een publicatie op CFCafe verschijnen heb ik begrepen?

    @Terpie: inderdaad die vragen herken ik ook. Het is in blijft lastig voor je omgeving (maar met name voor onbekenden) om precies te begrijpen wat het inhoud.

    @Suus: ohja ik heb ook al zo een dossier vol met brieven: "we hebben van uw werkgever een ziekmelding ontvangen blablabla..." en zodra je dan weer bent beter gemeld de brief "we hebben uw betermelding ontvangen blablabla..." (ook zonde van al dat papier...)
    Gister kreeg ik een brief thuis met weer een telefonisch afspraak volgende week, yoepie!

    @Donata: ohja ik weet het, ik heb weleens bijna een lullige boete gehad omdat ik niet bereikbaar was (1keer!!!), volgens mij lag ik toen nog in het ziekenhuis ook. Ik heb ook een keer een boete gehad omdat ik m'n verhuizing een week te laat had door gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een boete als je niet bereikbaar bent?? Moet je dan echt geld betalen? Nou ja zeg, en als je nou net op de wc zit, of onder de douche, of de hond uitlaat enz. Ze hebben mijn 06 niet eens dus die zal ik dan maar eens doorgeven.. Zeer herkenbare verhalen verder hier. Al is de ARBO unie nog erger. En bij UWV wel eens hele lieve arbeidsdeskundige getroffen, alle begrip.
    Liefs, Sandy (Ydnas CFcafe)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Sandy: ja klopt daar willen ze echt weleens mee dreigen. Als je bijvoorbeeld een telefonische afspraak hebt dan kun je dus gebeld worden tussen 10.00-14.00 uur die betreffende dag. Mocht je dan net te laat zijn met opnemen of op het toilet zitten... En ze bellen nog anoniem ook dus terugbellen gaat ook niet makkelijk, omdat je dan vaak niet de persoon aan de lijn kunt krijgen welke jou had gebeld. Echt niet handig dus.
    Wat je zegt, ik heb ook weleens hele begripvolle medewerkers gesproken, waaronder ook een arbeidsdeskundige, dus ik wil het zeker ook niet allemaal over één kam scheren. Met de ARBO unie heb ik niet zoveel ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I think that is right bout that. Nice info and thanks. Need to get in google feed.

    aroma essential oils

    BeantwoordenVerwijderen